Nu är det snart två månader sedan jag blev sjukskriven och slutade jobba och en månad efter gick jag in och avlöste sjukskrivningen med föräldrarledighet. Så nu har jag haft god tid på mig att förbereda mig både mentalt men också med allt som ska fixas fysiskt inför den lilles ankomst till vårt hem. Jag har spenderat vissa dagar med att bara sitta framför YouTube och kollat på videos som folk har lagt upp med deras bästa tips till nyblivna föräldrar, vad de packat ner i BB-väskan till vad de har köpt inför deras bebis och vad de faktiskt har använt. Jag ramlade även över en långvideo på en föräldrarutbildning i tre delar som var väldigt intressant och gav mig väldigt mycket! Jag länkar den HÄR
 
 
 
 
Den kan jag tipsa ALLA förstaföräldrar att titta på i slutet av graviditeten. Det var ungefär samma saker i videon som jag fick veta när jag var på förlossningen på besök. Den var så lärorik så jag ska nog faktiskt se om den en gång till (om jag hinner) haha. Min förlossning kan ju starta i princip när som helst nu! 
 
Här nedan har jag gjort en lista på de större sakerna som vi har inhandlat och varifrån, samt priser på allt. 
(Klicka på bilderna för att förstora dem)
 
1. Vagn - Petite Chérie (Excellence 2 Duo/syskonvagn) inkl. babyskydd från Jollyroom.se, ca 6000:- Denna vagn är lättstyrd, har stor varukorg, är jättelätt att fälla ihop med en följdsam rörelse och det är både en duovagn (alltså man får med både en liggdel och en sittdel) samt att det är en syskonvagn som syns på första bilden! Jag blev faktiskt positivt överraskad när vi fick hem den!😍
    
 
 
2. Bäddning till vagn - Doomoo Basic Liggstöd (smal) från Babyland.se, 299:-
Eftersom att vi kommer få en sommarbebis så behöver vi något svalare och luftigare som han kan ligga på utan att det blir för varmt i vagnen. Jag tyckte att dettaa passade bättre än ett bylsigt babynest då. Sen verkar det vara väldigt ergonomiskt också allt eftersom jag läste mer om det!
   
 
3. Babynest till spjälsäng - Cocoonababy från Sveabarn.se - 1799:- men jag fick det för 1178:- (-40% + frakt) med rabattkoden Sveabarn1602 som jag fick efter att ha registrerat mig på Baby To Be. Detta "babynest" skall också vara ergonomiskt utformat och förhindrar risken för platt huvud, moro- och uppstötningsreflexerna så att barnet sover bättre.
 
 
5. Spjälsäng - Troll Lux (vit) - 1449:- från Babyland och Gulliver Spjälsäng (vit) - 899:- från IKEA
Dessa två spjälsängar behövde vi inte köpa utan vi fick låna spjälsängen från Troll av min syster då min systerdotter precis växt ur den och bytt till en större säng och den andra från IKEA fick vi av vår granne - Perfekt!
 
   
 
 
6. Skötbord - Sundvik från IKEA - 1495:- 
Detta kan man även använda som en byrå sen när man inte behöver det som skötbord längre! Hur smart?
 
 
7. Bad - Badbalja Lättsam från IKEA - 69:- och Doomoo Basic Flytbädd från Jollyroom.se - 179:-
Badbaljan fick vi också av grannen och flytbädden fyndade jag 120:- billigare än ord.pris! Jag tyckte en sån här flytbädd verkar mysigare än en plastig, hård och kall insats som man kan ha till badbaljorna annars.
 
 
 
Nu har jag ju inte testat alla sakerna ovan men jag hoppas att dom är bra och att jag känner mig nöjd över de saker som jag valt att införskaffa. Så det kanske kommer ett uppdaterat inlägg med en recension. 😊
 
//T

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej